Leczenie zaćmy u psów i kotów

Zaćma — co to takiego?

Zaćma jest chorobą, dotykającą soczewki oka. Prawidłowa soczewka u psów i kotów jest w 100 % przezierna, a w kiedy dotyka ją zaćma, pojawia się zmętnienie lub zmętnienia, które mogą mieć różną lokalizację w soczewce. Nie każdy rodzaj zaćmy powoduje ślepotę.

U różnych ras psów zaćma może się rozwijać w różnym wieku i w różnym tempie- jest to uwarunkowane genetycznie. Dlatego bardzo ważne jest zbadanie psa lub kota lampą szczelinową przez doświadczonego okulistę, który ma wiedzę i będzie wiedział, jakie są patomechanizmy rozwoju choroby u rasy Państwa pupila.

U zwierząt występują różne rodzaje zaćmy:

• zaćma wrodzona (często występuje razem z wadami innych struktur oka)
  • zaćma dziedziczna (dowiedz się u nas, czy rasa Twojego pupila ma predyspozycję do rozwinięcia zaćmy)
  • zaćma nabyta (np. w wyniku drapnięcia kocim pazurem)
  • zaćma starcza (trzeba ją różnicować z nukleosklerozą, która nie powoduje utraty widzenia).

Jak wyleczyć zaćmę u psa lub kota?

ZAĆMY nie da się wyleczyć kroplami! Do dnia dzisiejszego na całym świecie nie wynaleziono skutecznego lekarstwa podawanego do oczu lub inną drogą, które sprawiłoby że zaćma zniknie, albo chociaż spowolniłoby rozwój choroby.

Rozwiązaniem jest FAKOEMULSYFIKACJA, czyli zabieg usunięcia zaćmy. To zabieg, który może znacznie poprawić komfort życia Twojego pupila. W przypadku zmętnienia soczewki, które sprawia że Twój pies lub kot nie widzi, możemy zakwalifikować zwierzaka do zabiegu fakoemulsyfikacji. W tym celu niezbędne jest pełna diagnostyka okulistyczna wraz z badaniem USG oraz badaniem ERG siatkówki, w celu wykluczenia jej chorób. Fakoemulsyfikacja zaćmy jest zabiegiem przeprowadzanym w ciągu jednego dnia. O dbywa się w pełnym znieczuleniu ogólnym (wziewnym), tego samego dnia Twój pies lub kot wraca do domu.